وقتی که یک نظام آموزشی بر پایه تفکر مهندسی آموزش استوار گردد آسان تر می توانیم به آمال و اهداف آموزشی دست یابیم.
فهرست مطالب
مقدمه : 7
نکات کلیدی : 7
شرح وظایف و مسئولیتهای اینجانب به عنوان معاون اجرایی مدارس : 8
تجارب و تبیین آن : 12
تجربه 1 : تهیه پوشه کار برای دانش اموزان 12
تجربه 2 : کارهایی که در هنگام ابتدای سال تحصیلی انجام می دادم : 14
تجربه 3 : پیشنهاد به معلمان در تهیه دفتر کلاسی 14
تجربه 4 : تهیه لیست کلاس 15
تجربه 5 : نظارت بر امر آموزش همکاران: 15
تجربه 6 : گرد آوری آخرین اطلاعات در مورد دانش آموزان : 16
تجربه 7 : معرفی دانش آموزان برتر اخلاقی و درسی: 16
تجربه8: 17
کنترل غیبت ها : 17
تجربه 9 : مناسبت ها : 17
تجزیه و تحلیل تجارب بنده به عنوان معاون اجرایی 18
نقش های معاونان اجرایی مدارس : 18
1 - نقش اسوه ای و هدایتی معاون اجرایی : 18
2-نقش حمایتی ، مشاوره ای و کاهش مشکلات همکاران و دانش آموزان : 19
3-نقش آموزشی معاونین اجرایی : 20
4-نقش ارتباطی (با خانواده و همکاران و دیگر افراد ) 21
5-نقش معاون در ایجاد نظم وانضباط : 22
6-نقش معاون در بهداشت روانی در مدارس : 22
7- نقش معاون در ایجاد جامعه پذیری در دانش آموزان : 23
تجربه مرخصی های آخر هفته و تبیین آن : 24
چگونه با دانشآموزان بیانضباط برخورد کنیم؟ 25
تجربه های مفید درباره ارزشیابی ونظارت برکار همکاران و تبیین آن 26
چند تجربه مفید درباره شیوه برخورد با دانش آموزان خاطی که مقررات آموزشگاه را رعایت نمی کنند. 27
اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی 29
توصیه به همکاران 33
آنچه یک معاون اجرایی باید بداند 33
متانت و وقار معاون 33
قول و تعهد معاون 34
محبت ورزی 34
تربیت در پرتوی شخصیت 35
نکات مهم در ثبت اطلاعات دانش آموزان در سناد 36
ﻧﻜﺎت ﻛﻠﻴﺪی درباره ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزی : 40
پیشنهادات برای انجام بهتر وظایف معاون اجرایی حاصل تجربیات بنده 41
صحافی لیست های دبیر 45
نتیجه گیری : 46
پیشنهادات کلی : 47
منابع 50